Slunce ještě úplně nezapadlo, ale pocit konce léta už se objevuje. Líná odpoledne. Dnů, kdy se zdá, že západ slunce ukousl čtvrt hodiny z předchozího dne. Příjemného chladu po opravdu pekelném srpnu. Proto se postavím stranou a stisknu tlačítko na středové konzoli. Probouzím se tak, jak se probouzí tahle Mazda MX-5, když odhrne svou stahovací střechu. Udělá to během několika vteřin, ale nijak nespěchá. Není kam spěchat. Vůbec žádný spěch.
Přítomnost, která chutná jako minulost
Přesně to měla Mazda na mysli, když koncem devadesátých let představila svůj model Mazda MX-5. Její Miata. Osmdesátá léta se mezi sportovními vozy vyznačovala divokým vývojem. Přeplňované vozy převrátily trh vzhůru nohama díky možnostem, které byly v té době nesmyslné. Malé rakety jako Peugeot 205 nebo Renault 5 té doby. Koncem 80. let už byla hegemonie japonských sportovních vozů na dohled. Na počátku 90. let měli Japonci v rukou skutečné superautomobily.
Ve stejné době si malá společnost dělala to, co uměla nejlépe: šla vlastní cestou. Uprostřed závodu o výkon a pohon všech kol Mazda předložila malý kabriolet, který by převzal filozofii anglického roadsteru s japonskou spolehlivostí. Nebyl zdaleka nejrychlejší. Ani jím nechtěla být. Její filozofie byla stejná jako dnes. A přestože testovaný přístroj má zřetelně agresivnější přístup, v podstatě se stále jedná o vůz, který se opírá o několik základních a pevných pilířů: lehkost a nízkou cenu.
Více než 35 let po prvním představení tyto pilíře stále platí. Je vůz za 35-40 000 eur drahý? Pokud chcete alternativu k Mazdě MX-5, bohužel neexistuje. Je to poslední vůz svého druhu. Hledejte kabriolet, manuál, pohon zadních kol. Mám čas a znám odpověď. Nejblíže je Mini Cabrio, ale váží o 300 kg více a má automatickou převodovku. Jo, a má pohon předních kol.

Zdroj: Youtube.com
Miata pochází přímo z minulosti a hrozí, že tam zůstane. Jejích 142 g/km CO2 se zdá být ekologickou nehorázností vzhledem k evropskému cíli snížit průměrné emise CO2 pod 93,6 g/km do roku 2027. Pokud Mazda nechce být pokutována, musí prodávat hodně elektromobilů (bilance s plug-in hybridy už není tak příznivá). Buď to, nebo se připojit k těm, kteří usilují o nulové emise.
S možností volby mezi elektrickým pohonem a miliardovými pokutami je Mazda MX-5 ohroženým vozem. Její formule je totiž minulostí. Dostali jsme se do bodu, kdy malé, lehké a příjemné auto jako by neexistovalo. Elektromobil bere lehký formát útokem. Nemluvě o potěšení ze sešlápnutí spojky, pohybu řadicí páky a zvedání levé nohy stejným tempem jako pravé. Chutná to jako minulost. Uvidíme, jestli tam nezůstane.
Žádný spěch
MX-5 je zvláštní. Rozhodně není rychlá. Jednotka v našich rukou dorazila s benzinovým motorem 1.5 o výkonu 132 koní a manuální převodovkou. Na trhu, který je zaplaven motory s nespoutaným výkonem (o elektrických verzích nemluvě), se může zdát oněch 132 koní směšných.
A těm, kteří chtějí cestovat nebo jet s nožem mezi zuby, to taky připadá. Ale na to se Miata nezaměřuje. MX-5 se zrodila proto, abyste si ji užívali ve volném čase. Je jako jídlo v dobré restauraci, kde všechno přichází ve svůj čas. Na hony vzdálené hamburgeru s hranolky zhltnutému během 15 minut. To druhé nám může poskytnout vyšší vrchol štěstí, to první se udržuje po delší dobu.
Užíváte si, když sledujete, jak se blíží zatáčka, podřadíte o jeden nebo dva stupně a na výjezdu šlápnete na plyn, abyste protáhli přirozeně nasávaný motor, který už neexistuje. Bez turboefektu si užíváte sledování, jak ručička s příjemnou linearitou stoupá za hranici 6 000 otáček.
Nejlepší vlastností této malé hračky od Mazdy je však to, že vás oklame. Brzdíte, pohráváte si s převodovkou a řídíte auto tam, kam chcete, a máte pocit, že jedete rychle. Nic nemůže být dále od pravdy. Hluk otevřené střechy, jízda od země a minimální izolace jsou jeho bílé lži. Ne, nejedete rychle, jen vám to tak připadá.
K tomu, abyste si japonský roadster užili, nepotřebujete dobré ruce, a to potěší ty, kteří hledají auto, které si užijí o víkendu, a pokud jim to okolnosti nebo rodina dovolí, nechají si ho jako vůz pro každodenní řízení. Protože tento neradikální přístup znamená, že MX-5 lze prodávat jako vůz pro každodenní použití.
Je to vůz, který si můžete bez výčitek svědomí užívat na těch nejvšednějších cestách, zatímco o víkendu můžete vyrazit ven bez výčitek svědomí, že plýtváte strojem, který by na závodním okruhu dostal mnohem víc. To je něco, co se může stát s každým z dnešních sportovních kompaktů. Praktické na každodenní používání, ale obtížně ovladatelné střely o víkendu.
Přemýšlím o tom, když se vůz při projíždění zatáček uklidňuje a plynule mění rozložení hmotnosti. Trochu přibrzdím a nechám předjet protijedoucí auto. SUV jako každé jiné z těch, kterých se u nás tolik prodává. Teď mám opravdu pocit, že cestuji na palubě hračky. Hlavu mám ve výšce jeho světlometů.

Zdroj: Youtube.com
Nechci ani pomyslet na to, co by se stalo v případě nehody. Na přejezdu do dalšího města na to rychle zapomínám. U dveří domu zůstává jen několik starých lidí. Usmívají se na projíždějící auto. Možná kvůli autu, možná kvůli mému úsměvu.
Nejistá budoucnost Mazdy MX-5
Budoucnost Mazdy MX-5 je plná nejistot. Ve světě, kde se rychle prosazují elektromobily, představuje MX-5 filozofii jízdy, která by mohla zaniknout. Mazda naznačila, že příští MX-5 by mohla obsahovat nějakou formu elektrifikace, ačkoli nebylo potvrzeno, zda půjde o hybrid nebo čistě elektrický pohon. To vyvolává otázku, zda lze ducha modelu MX-5 s jeho lehkostí a jednoduchostí zachovat i v éře těžkých baterií a pokročilých technologií.