Rusko poprvé od roku 1997 vrátilo na moře svůj největší křižník s jaderným pohonem. SS Admiral Nachimov zahájil 18. srpna 2025 zkoušky v Bílém moři, což je první konkrétní signál pro program, který se táhne už desítky let. Podle agentury TASS byly počátkem roku 2025 reaktivovány dva jaderné reaktory a loď se opět pohybuje na vlastní pohon. Návrat 28 000 tun vážícího plavidla však vyvolává základní otázku: do jaké míry modernizace splnila sliby Moskvy?
Její nedávná historie je poznamenána řadou nedodržených termínů. Přestože modernizace byla naplánována před více než dvaceti lety, poznamenává The War Zone, práce byly ve skutečnosti zahájeny až v roce 2014. Od té doby se termíny posouvaly: 2018, 2020, 2021, 2023. Výjezd na moře je hmatatelným krokem vpřed, ale také koncem etapy plné dlouhých slibů, které je nyní třeba převést do reálných schopností.
Dočkal se Admiral Nachimov modernizace?
Návrat přichází v kontextu, kdy jsou informace o lodi skoupé, a jak je vidět, existuje mnoho otázek. V tuto chvíli lze říci, že loď dostala přinejmenším jeden nový radarový systém a také nové hlavní dělo AK-192M. Toto dělo představuje výrazné vylepšení z hlediska přesnosti a palebné síly a je určeno k boji se vzdušnými i hladinovými hrozbami.
Modernizace z ní měla učinit loď s největším počtem vertikálních odpalovacích zařízení na světě: celkem 174 článků, z toho 78 pro útočné rakety (Kalibr, Oniks, Zircon) a 96 pro protivzdušnou obranu S-300FM. Zejména střely Zircon jsou zajímavé díky svým hypersonickým schopnostem, díky nimž je mimořádně obtížné je zachytit a které jsou potenciálně schopné změnit strategickou rovnováhu na moři. K dnešnímu dni je jednoznačná pouze nová hlavní zbraň; zbytek bude třeba prokázat při testech a případně na oficiálních snímcích a v dokumentech.
Jeho návrat do služby má nejen technický, ale i symbolický význam. Vše nasvědčuje tomu, že po dokončení zkoušek a přijetí námořnictvem převezme roli vlajkové lodi Severní flotily a vystřídá Pjotr Velikij, rovněž křižník s jaderným pohonem. Jaký je rozdíl? Ten se začal stavět ještě v sovětské éře a na vodu byl spuštěn v roce 1996, ale prošel drobnými modernizacemi. SS Admiral Nachimov mezitím představuje pokus o oživení ruské flotily moderními schopnostmi, které by mohly zahrnovat elektronický boj a zdokonalené obranné systémy.
Současný stav ruského námořnictva pod světovým dozorem
Současně zůstává na drátě letadlová loď Admiral Kuzněcov. Ve vyjádřeních, o nichž informovala agentura Reuters, zašel prezident státní korporace pro stavbu lodí tak daleko, že uvedl, že bude s největší pravděpodobností prodána nebo sešrotována, což by dále zvýšilo váhu křižníku na ruské hladině. Situace Kuzněcova odráží potíže Ruska s údržbou a modernizací jeho hladinové flotily v kontextu rozpočtových omezení a mezinárodních sankcí.

Zdroj: Youtube.com
Admiral Nachimov má stále co dokazovat. Skutečnost, že se vrátil na moře, neznamená, že modernizace je dokončena nebo plně funkční. Skutečný stav senzorů, bojových systémů, datových spojení a integrace s ostatními námořními jednotkami zůstává nepotvrzen. Kromě oficiální verze ukáže, co se stane na moři, zda tento návrat k činnosti představuje změnu cyklu nebo manévr bez reálného dopadu.