Optimalizace enginů podobných Unreal Enginu, které využívají ray tracing, je více zaměřena na jednoho výrobce než na druhého.
Souboj na poli grafických karet mezi společnostmi NVIDIA a AMD je jedním z těch „věčných“ konfliktů, které přinášejí zajímavá fakta o tom, který výrobce v této oblasti počítačů a her rozhoduje. Zatímco společnost Jensena Huanga je pro mnoho uživatelů preferovanou firmou, jak ukazují průzkumy provedené společností Steam, AMD se odmítá vzdát a nadále vylepšuje svou RDNA-4 pomocí záplat a ovladačů, které její výkon přibližují výkonu jejího velkého rivala. Ale i tak se vždy najde chyba, která jim brání v tom, aby se jim v popularitě vyrovnaly.
Není to však zcela vina vývojáře ze Severní Karolíny. Nedávné testy guru a odborníků na výkon grafických procesorů ukazují, že nejoblíbenější grafické enginy obsahují kód, který upřednostňuje použití grafických procesorů NVIDIA před vlastními technologiemi AMD.
Upřednostňování NVIDIA před AMD
Několik uživatelů oznámilo, že hry, které používají jako primární Unreal Engine (ve verzích UE4 a UE5), trpí vážným zadrháváním a dokonce „téměř pády„, pokud jsou spuštěny s použitím grafického procesoru Radeon řady 9000 jako primárního GPU, pokud je povolena možnost sledování paprsků grafiky.

Zdroj: Youtube.com
Digital Foundry je jedním z takových odborných uživatelů, který prostřednictvím svého videa potvrzuje, že výkon ve hrách, jako je Hellblade: Senua’s Sacrifice, při použití grafické karty AMD skutečně značně trpí. Jeho teorie však ukazuje spíše na chybu v ovladačích AMD než na to, na co poukazují jiní, například Tech YES City, že skutečným problémem je interní naprogramování UE s optimalizací určenou pro karty NVIDIA, nikoli AMD.
Podle jeho výzkumu a po prozkoumání výkonu grafických karet RDNA 4 ve hrách Hellblade, The Ascent a dalších, které hojně využívají ray tracing, se domnívá, že našel jádro problému. Studiem struktury grafického jádra zjistil, že obsahují „vlastní verzi“ NvRTX. Podle oficiálních stránek společnosti Nvidia se jedná o specializovanou větev enginu vyvinutou společností Nvidia a určenou pro práci s grafickým enginem.
Zdá se, že drtivá většina vývojářů volí tuto verzi namísto homogennější verze založené na DirectX, která nerozlišuje mezi výrobci. To znamená, že uživatelé grafických procesorů řady Radeon 9000 by byli nuceni spouštět hry s kódem, který není optimalizován pro jejich karty.

Zdroj: Youtube.com
Nejpravděpodobnější teorií je snadné programování verze UE NvRTX ve srovnání s tradiční verzí a skutečnost, že je 100% kompatibilní s vlastními technologiemi společnosti Nvidia, jako jsou DLSS, DLAA a další. Stejně tak ovladače AMD stále zaostávají za ovladači Nvidie, ale ne o mnoho. Tech YES City také poukazuje na chyby v ovladačích AMD, i když by měly být snadno opravitelné.
Nicméně samotný fakt, že se používá verze, která upřednostňuje použití karet určitého výrobce, je dobrým důvodem pro to, aby si ti, kteří používají karty AMD, nemohli náležitě vychutnat to, co tyto hry nabízejí, a to ani s jednou z pokročilejších verzí jejich řady grafických karet.
Budoucnost ray tracingu a grafických karet
Ray tracing je pokročilá vykreslovací technika, která simuluje chování světla ve virtuálním prostředí a vytváří tak realističtější obraz. Tato technologie si v posledních letech získala oblibu zejména ve videoherním průmyslu, kde se používá ke zlepšení vizuální kvality her. Ray tracing je však náročný na zdroje a k optimálnímu fungování vyžaduje výkonný hardware.
V budoucnu se pravděpodobně dočkáme většího rozšíření ray tracingu, protože grafické karty se budou dále vyvíjet. Společnosti Nvidia a AMD neustále pracují na vylepšování architektur svých grafických procesorů, aby tuto technologii lépe podporovaly. Konkurence mezi oběma výrobci by navíc mohla vést k inovacím, z nichž budou mít prospěch spotřebitelé, například ke zlepšení energetické účinnosti a celkového výkonu grafických karet.
Pro vývojáře her bude klíčové najít rovnováhu mezi optimalizací pro různé hardwarové platformy a implementací pokročilých funkcí, jako je ray tracing. To by mohlo zahrnovat vývoj flexibilnějších grafických enginů, které se dokáží přizpůsobit možnostem různých GPU, aniž by došlo ke snížení vizuální kvality.
Ačkoli v současné době existují problémy při implementaci ray tracingu na grafických kartách různých výrobců, budoucnost vypadá slibně. Časem se pravděpodobně dočkáme větší výkonnostní parity mezi společnostmi Nvidia a AMD, což hráčům umožní vychutnat si ohromující vizuální zážitky bez ohledu na značku jejich grafické karty.