Její jméno širší veřejnosti nic neřekne, přesto fakticky patří k nejúspěšnějším lobbistickým hráčům (vedle lobbistů za Občasné zdroje energie), když u tuzemských politiků pomáhala prosadit aktuální štědrý dotační systém pro filmaře a TV firmy z peněz daňových poplatníků. I přesto, že se jedná "jen" o manažerku veřejné správy. Nyní, po cca 21 letech působení ředitelka nejdříve filmového, pak audiovizuálního fondu Helena Bezděk Fraňková (foto) ohlásila brzký odchod z pozice. O Bezděk Fraňkové, původně filmařce a šéfce odboru na ministerstvu kultury, ve filmové branži kolují hotové legendy: jak dokázala seřvat Andreje Babiše, jak se jí bál i Miroslav Kalousek (její doménou byli kromě ministrů kultury i ministrové financí), jak kapituloval i poněkud naivní ministr kultury Martin Baxa (ODS) atd. atd. Zábavnost historek, ať již pravých nebo přibarvených, by neměla překrýt závažnou otázku, kdo a jak vlastně řídí toky peněz na zdánlivě nenápadném ministerstvu kultury a jakou roli v tom hraje ministerstvo financí, zda je v tomto případě pouze bezmocným "kývačem".
Fakticky by to měli být ministři/zvolení politici, kteří však vždy ve finále lobbování ustoupili a poslali do dotačního systému rozsáhlé sumy z veřejných zdrojů s diskutabilním výsledkem. A když nepomohl "křik", nastoupil další trik: filmaři vzali příslušného ministra kultury (občas i premiéra), velmi často lokálního politika z regionů, který tak moc chce být součást "pražské party", na Karlovarský filmový festival. A tam v opojné atmosféře celebritek a kumštýřských pijatik roztál a otevřel "kasu" ministerstva.
V čerstvé paměti je tzv. karlovarská dohoda, kde Baxa fakticky souhlasil, že dotace z veřejných peněz do audiovizuálního fondu, ze kterého budou čerpat hlavně velké hollywoodské firmy a další entertainment hráči, se stanou mandatorními výdaji státního rozpočtu. Stejně jako sociální transfery, důchody, nemocenské a sociální dávky, podpora v nezaměstnanosti nebo platby do veřejného zdravotního pojištění. Tomu se říká lobbistický majstrštyk.
Na tomto úspěchu pro filmovou branži má Helena Bezděk Fraňková má lví podíl. Bez její vytrvalosti, neustále tlaku, vyjednávání a lobbování by jen těžko v letošním roce vznikl nový Státní fond audiovize, který bude přerozdělovat a dirigovat stovky milionů peněz z veřejných zdrojů. Včetně nesmyslného dotování ziskových videoher a televizních seriálů. Bezděk Fraňková tak patří svým způsobem k legendám industrie, jejíž cestu lemují "skalpy" dávno zapomenutých politiků. Byť její metody a styl práce řada producentů nemusela.
"Těch 21 let byla neuvěřitelná cesta, jízda, masakr, bizár i legrace. Potkala jsem velké množství různorodých lidí, bytostí, monster i jednorožců, přežila 14 ministrů kultury, 10 ministrů financí, 10 premiérů, zažila neuvěřitelné příběhy státní správy, "participovala" na rozvoji a stabilitě české kinematografie a filmového průmyslu, zažila stavy víry a nadšení, stejně jako depresivní propady a stavy bezmoci," píše na svém Fb profilu Fraňková, která se podle svých slov nebude hlásit do tendru ministerstva kultury na nového ředitele fondu (mel by nastoupit 1. listopadu). "Potřebuji se posunout dál".
Aktuálně je tak schválen statut fondu, představenstvo schválilo Koncepci rozvoje audiovize. Přesto na nového ředitele fondu čeká spousta práce. Například vysoce obtížné řešení střetů zájmů v orgánech fondu (psali jsme již opakovaně, viz zde a zde), které jsou podle evropské legislativy nepřípustné. Anebo eliminace prostoru pro nejrůznější kamarádšofty při rozdělování dotací, které by celý proces znevěrohodnili. Hrozbou je i negativní vývoj veřejných financí, jejichž vysoké rozpočtové schodky směřují Českou republiku do zdi. Otázka je, co s fondem učiní nová vláda, která nastoupí na podzim.
Hlavním gamechangerem je však nástup AI, která v mnoha ohledech dělá z audiovizuálního fondu přežilého mastodonta. "Ledoborec jede," glosoval šéf Asociace producentů Vratislav Šlajer aktuální dokončení důležitých dokumentů a start prvních výzev. Umělá inteligence však v audiovizi mění všechno a spíše by se tak v některých aspektech dalo mluvit o jízdě Titanicu. I s tím se bude muset nástupce legendární šéfky fondu Heleny Bezděk Fraňkové poprat.