Technologický sektor a vězeňství mají blízký a zvláštní vztah. Již vícekrát jsme se setkali se zprávami, v nichž vystupovali lidé z technologického sektoru, kteří skončili za mřížemi, ale dnešní příběh se od těch obvyklých trochu liší. Místo toho, aby se týkal spojenectví mimo zákon, kvůli kterému se lidé dostanou do vězení, je o změně života vězně z Maine, která ho přivedla k práci pro Turso, technologický startup se sídlem v San Franciscu (rodišti amerických technologií).
Preston Thorpe strávil posledních 11 let ve vězení a navzdory tomu byl zaměstnán na plný úvazek jako softwarový inženýr. Věznění mu tedy nebrání v každodenní práci z cely, neboť je součástí experimentálního programu zaměstnávání vězňů na dálku ve státě Maine. Glauber Costa, generální ředitel společnosti Turso, uvedl, že mu stačilo jen několik důkladných rozhovorů, aby si nejen uvědomil jeho osobní proměnu, ale také mu poskytl pracovní příležitost.

Zdroj: Youtube.com
Tento experimentální program zaměstnávání na dálku je součástí širší snahy poskytnout vězňům dovednosti, které mohou využít po propuštění. Ve světě rychle se rozvíjejících technologií se programování stalo nezbytnou dovedností. Podle amerického ministerstva práce se očekává, že zaměstnanost v profesích v oblasti počítačových a informačních technologií poroste v letech 2019 až 2029 o 11 %, tedy mnohem rychleji než průměr všech profesí. To znamená, že dovednosti, které Thorpe získává, jsou velmi žádané a poskytují mu značnou výhodu pro jeho opětovné začlenění do společnosti.
Do konce trestu zbývá sedm let
Thorpe byl uvězněn ve věku 20 let za obchodování s drogami zakoupenými na dark webu, k čemuž došlo v roce 2017. Po událostech během COVID-19 a pandemie se rozhodl změnit svůj život a studovat programování. Díky tomu se dálkově zapsal na univerzitu v Maine a ve skutečnosti se z vězení stal pomocným profesorem, což je aspekt, který dokládá Thorpovy schopnosti v tak konkurenčním oboru, jako je programování. Jeho současný status ho však připravil o některé zaměstnanecké výhody.
Ukázalo se, že vzdělávání ve vězení je klíčovým faktorem při snižování recidivy. Podle studie Randova institutu mají vězni, kteří se účastní vzdělávacích programů, o 43 % nižší pravděpodobnost, že se dopustí recidivy. Kromě toho každý dolar investovaný do vzdělávání ve věznicích ušetří čtyři dolary na nákladech spojených s recidivou. Thorpeho příběh je důkazem toho, že vzdělání může změnit život i v těch nejtěžších podmínkách.
V důsledku jeho pobytu ve vězení jde 10 % jeho platu státu, k čemuž je třeba připočítat jeho vyživovací povinnost a další restituce. Randall Liberty, mainský komisař pro nápravná zařízení, obhajoval okresní program jako účinnou formu sociální rehabilitace, která je zároveň nástrojem úspory nákladů pro stát. Thorpe je skutečně jedním z nejlepších příkladů takové situace, ale jeho analýza jeho zkušeností jde ještě o krok dál: „Můj dnešní život se ve srovnání s mou minulostí na ulici jeví jako sen.“
Vězení nemusí být konec
Thorpeho případ také poukazuje na význam druhé šance. Mnoho lidí, kteří v minulosti udělali chyby, čelí značným překážkám při hledání zaměstnání a obnově svého života. Iniciativy, jako je program zaměstnávání vězňů na dálku v Maine, však ukazují, že se správnou podporou je možné tyto překážky překonat a dosáhnout pozitivní změny.

Zdroj: Youtube.com
Jeho příběh tak představuje vzácnou kombinaci účinné reintegrace do společnosti a následně profesního úspěchu z vězení, což jsou dva aspekty, které nejdou často ruku v ruce. Před osmi lety byl Thorpe odsouzen na 15 až 30 let, a proto mu zbývá ještě sedm let, pokud nebude za dobré chování předčasně propuštěn. Jeho případ je také obzvláště výjimečný, protože odráží, jak technologie a vzdělání mohou nabídnout druhou šanci i v tak extrémních podmínkách, jako je vězení.
Příběh Prestona Thorpa je silnou připomínkou toho, že změna je možná i v těch nejtěžších podmínkách. Se správnou podporou a osobním odhodláním je možné změnit život a pozitivně přispět společnosti. Jeho úspěch je nejen důkazem jeho vlastní odolnosti, ale také schopnosti technologií a vzdělávání otevírat nové dveře a nabízet novou naději.