Domácí vzdělávání , známé jako individuální výuka, probíhá mimo tradiční školu, zpravidla doma pod vedením rodičů nebo jiných dospělých. Může zahrnovat strukturovanou výuku, projektové učení, nebo volnější, průkopnické metody. Dítě se učí přirozenou cestou prostřednictvím zájmů a každodenních zkušeností. V zemích, kde je vzdělávání dětí povinné, musí dítě absolvovat pravidelné testy, které určí, zda je domácí výuka vedena podle schválených norem.
domácí výuka | Zdroj: Ground Picture / Shutterstock Historie a vývoj domácí výuky sahají do zahraničí Moderní domácí vzdělávání vzniklo v 60. letech 20. století ve Spojených státech . Hnutí evangelikálních křesťanů a hippies prosazovala právo rodičů učit děti podle vlastních hodnot a představ. V Evropě se trend postupně rozšířil. Například ve Velké Británii a Nizozemí je domácí vzdělávání běžné a legislativně podporované. Na některých místech planety je toto vzdělání bráno jako standard, protože dítě jednoduše žije v místě, kde by každodenní cesta do školy byla náročná, dlouhá a občas i nereálná.
Situace v České republice V Česku bylo domácí vzdělávání poprvé povoleno experimentálně v roce 1998 . Od 1. ledna 2005 je oficiálně uzákoněno pro žáky prvního stupně základní školy. Ročně se této formy vzdělávání účastní stále více rodin . (V roce 2023 / 2024 to bylo 6 878 dětí, což je šestkrát více než před deseti lety).
Zkušenosti rodičů Rodiče v Česku si volí domácí vzdělávání proto, že jsou nespokojení s tradiční školou. Chtějí dítě ochránit před šikanou nebo před stylem českého vzdělávacího systému. V mnoha případech je to proto, že jejich dítě má individuální potřeby a obávají se, že by to běžný školní systém nebral v potaz.
V některých případech chtějí mít rodiče jednoduše kontrolu nad tím, jaký obsah učení dítě ovlivňuje. Jiná skupina rodičů nemá na výběr. Rodina třeba hodně cestuje kvůli práci jednoho z rodičů, nebo má dítě náročný individuální program, například ve sportu a školní výuka se tak musí přizpůsobit jeho časovému harmonogramu.
Někdy rodiče pochopí, že domácí výuka je nad jejich možnosti Existuje také skupina rodičů, kteří si domácí výuku vyzkouší a zjistí, že to není pro ně. V některých případech se může jednat o izolaci dítěte. Zapojení dítěte do kroužků a mimoškolních aktivit kvůli socializaci je někdy nákladné. Někteří rodiče si uvědomí, že administrativní zátěž domácí výuky je nad jejich síly.
Zastánci domácí výuky nevidí v integrace do kolektivu jako problém Domácí vzdělávání není synonymem izolace. Děti se zapojují do kolektivu prostřednictvím kroužků a zájmových aktivit, které ve většině případů nejsou zdarma. Některé rodiny s domácí výukou dokonce spolupracují, ale není jich mnoho. Přece si nenechají od někoho diktovat, jak to má probíhat.
Maminky v roli učitelek možná přehlížejí to, že škola není jen sezení v lavicích. Děti mají v rámci výuky například řadu školních akcí a výletů, což je nenahraditelná zkušenost. Je to základ sociálních vazeb a týmové spolupráce.
Česká inspirace Kristýna Leichtová
Herečka se rozhodla učit doma svou dceru Dorotku. Cílem je přirozený rozvoj bez stresu a přetížení, s důrazem na praktické učení a každodenní zkušenosti. To jí však nestačilo a v rámci svého podnikatelského záměru alternativní školky se pokusila naladit na svou vlnu i další rodiče. Bohužel, právě tento druh podnikání není snadný, protože je nákladný a tak se nadšená herečka musí vypořádat s celou řadou překážek, hlavně finančních.
Ester Ledecká
Ester Ledecká | Zdroj: Pavel Gwužď / Nextfoto Olympijská vítězka byla doma vzdělávána kvůli intenzivní sportovní přípravě, což jí umožnilo soustředit se na vrcholový sport. To je však úplně jiný případ a Ester jednoduše nikdy hlubší vzdělání nepotřebovala, protože ji živí sport. Na úřadu práce by to asi neměla snadné, kdyby si hledala práci.
Shrnutí a doporučení Domácí vzdělávání nabízí individuální přístup k dítěti, flexibilní výuku, posílení rodinných vazeb a možnost přizpůsobit vzdělávání zájmům dítěte.
Toto vzdělávání není vhodné pro všechny, protože vyžaduje čas, energii a organizační schopnosti rodičů. Děti, které potřebují intenzivní sociální kontakt, mohou mít v domácí výuce omezené možnosti pro interakci.
Rodiče uvažující o domácí výuce by měli svůj postoj důkladně zvážit.
Zdroje článku: zeny.iprima.cz , edunaco.com , zena.aktualne.cz , nespechej.cz