Ruský internetový vyhledavač Yandex údajně dýchá na záda tuzemské dvojce – Seznamu. Tvrdí to aktuální čtvrtletní analýza americké společnosti Cloudflare. Data vzbuzují překvapení a pochybnosti o tom, zda je to vůbec možné.
Poslední data americké technologické společnosti Cloudflare působí velmi překvapivě. Vyhledavač Google v Česku s podílem 81,603 % dominuje, následuje Seznam s 7,223 % (i k tomuto číslu se níže věnujeme detailněji), na třetím místě se ale objevuje nečekané jméno: původem ruský Yandex.
S ohledem na to, jak je současný ruský Yandex spojený s kremelským režimem, jde v předvolebním Česku o zajímavé údaje.
Podle analýzy v posledním čtvrtletí značně poskočil: na 6,281% podíl. V prvním čtvrtletí tohoto roku měl přitom jen 0,640 %, ve druhém narostl na stále na 1,876 %, pak ale podle dat Cloudflare již podruhé za sebou čtvrtletně poskočil o trojnásobek.
Tržní podíly internetových vyhledavačů v ČR podle analýzy společnosti Cloudflare

Pro srovnání: Slovensko vykazuje podíl Yandexu na trhu vyhledavačů podíl jen 0,267 %, Rakousko 0,871 % a Maďarsko 0,245 %. Globálně má podle stejného zdroje Yandex podíl jen 1,929 %. Ale Česko je prý nad šesti procenty.
S ohledem na to, jak je současný ruský Yandex spojený s kremelským režimem, jde v předvolebním Česku o zajímavé údaje.
Po ruské invazi na Ukrajinu v roce 2022 musel vyhledavač upravit své algoritmy, aby upřednostňovaly státem kontrolovaná média, a omezil zobrazení kritického obsahu.
Důsledkem je, že například vyhledávání informací o vraždění v Buči ukazuje úplně něco jiného, než konkurenční Google, jak dokládá toto srovnání:
[caption id="attachment_141080" align="alignnone" width="543"]
Jak výsledky k ruskému masakru v Buče nabídl vyhledavač Yandex a jaký Google. Zdroj: se svolením Meduza[/caption]
Češi a ruský Yandex? Spíše ne
Dušan Janovský, expert na vyhledavače a konzultant vyhledávání pro společnost Seznam.cz, se aktuálním datům Cloudflare podivuje.
„Otázkou je, co ta čísla reálně znamenají, odkud má Cloudflare ta data, jak je počítá a jaká je jejich chybovost. Kupříkladu podle toho, co vím, má Seznam čísla v Česku vyšší, ale konkrétní být nemohu,“ říká.
Například podle dat společnosti Statcounter GlobalStats, která také sleduje podíly vyhledávačů na trzích, má vyhledávač Seznam.cz v České republice podíl 13,12 % a Yandex 1,29 % (údaj je za období srpen 2024 — srpen 2025).
„Nárůst na 6,281 % během jednoho roku je statisticky extrémní a nepodporuje ho žádný známý trend, například marketingová kampaň nebo technologická inovace.“
Pokud jde o podíl Yandexu – podle měření Cloudflare – nabízí Janovský některé hypotézy: „Mohou jej více používat uprchlíci z Ukrajiny, vliv by mohlo mít i to, že si třeba lidé přímo v Rusku zapnou VPN s českou IP adresou. To, že by významné množství Čechů nyní začalo vyhledávat na internetu pomocí Yandex se mi jeví jako vyloučené.“
Detailnější pohled na data Cloudflare podle něj ukazuje, že vysoký podíl Yandexu se objevuje pouze na mobilech. Na desktopech zůstává relativně nízký. „To skutečně vylučuje tu možnost, že by to byli čeští uživatelé najednou houfně přecházející na Yandex, protože kdyby tomu tak bylo, viděli bychom ten nárůst i u desktopů. Spíš to nahrává možnosti, že to jsou nějací mladší, novější uživatelé,“ dodává.
HlídacíPes.org využil k analýze dat i umělou inteligenci Grok. Jeho odpověď je také skeptická: „Historicky Yandex v ČR nikdy nepřekročil 1% podíl (podle Statcounter a Similarweb), a to i v době, kdy expandoval do Evropy. Nárůst na 6,281 % během jednoho roku je statisticky extrémní a nepodporuje ho žádný známý trend, například marketingová kampaň nebo technologická inovace.“
Údaj 6,281 % tak může být výsledkem anomálie v datech Cloudflare způsobené například metodologickým zkreslením. Tomu napovídá i postřeh Dušana Janovského: „Vliv má zjevně i fakt, že data Cloudflare nerozlišují dva již odlišné vyhledavače: Yandex.ru a Yandex.com.“
HlídacíPes.org oslovil s dotazy na neobvyklý nárůst užívání Yandexu v Česku, jeho příčiny i jejich analýzu přímo společnost Cloudflare. Dotazy ale zůstaly bez reakce.
Válka jako konec expanze
Yandex je vyhledavač používaný hlavně v Rusku; od počátku se zaměřoval primárně na rusky mluvící trhy. Založen byl v roce 1997 Rusy Arkady Voložem a Iljou Segalovičem a během let se rozrostl do technologického giganta, nabízejícího služby jako mapy, reklamu, doručování jídla, taxi či cloudové technologie.
Svou klíčovou stránku Yandex.ru musela firma povinně odprodat. Nyní ji provozuje prokremelská společnost VK a stránka Yandex.ru se přesměruje na její doménu Dzen.ru.
V roce 2004 firma úspěšně vstoupila na americkou burzu NASDAQ a v roce 2011 dosáhla hodnoty přes jednu miliardu amerických dolarů. Postupně se snažila expandovat i mimo Rusko. Poměrně silné zastoupení má v Turecku, v roce 2012 otevřela první evropskou kancelář ve švýcarském Lucernu a v roce 2015 kancelář v Šanghaji.
V říjnu 2021 Yandex chystal vývojové centrum v Praze, do něhož plánoval najmout množství inženýrů zejména na vývoj služby Yandex Cloud, jež měla konkurovat podobným službám Amazonu či Microsoftu. Po začátku ruského útoku na Ukrajinu ale z plánů v Česku sešlo.
Válka proti Ukrajině byla pro firmu celkově radikálním zlomem. Část vedení a zakladatelé emigrovali do zahraničí a Yandex se rozštěpil na domácí – ruskou část pod kontrolou Kremlu a na zahraniční, se sídlem v Nizozemsku, která se soustředí hlavně na projekty spojené s cloudovými technologiemi či AI.
Svou klíčovou stránku Yandex.ru musela firma povinně odprodat. Nyní ji provozuje prokremelská společnost VK a stránka Yandex.ru se přesměruje na její doménu Dzen.ru.
V roce 2024 pak byla všechna zbylá ruská aktiva Yandexu prodána za 5,2 miliardy dolarů konsorciu ruských investorů, včetně fondu napojeného na ropnou společnost Lukoil.
„Ta část Yandexu, která je v zahraničí, je na ruském Yandexu úplně nezávislá. To znamená, že Yandex.ru už nyní nemá žádné aktivity v Evropě. Ta někdejší evropská část Yandexu, nyní přejmenovaná na Nebius Group, naopak nemá žádné aktivity v Rusku, ale vlastní doménu Yandex.com,“ shrnuje Dušan Janovský.