Společnost Tesla zahájila v Austrálii stahování svých baterií Powerwall 2 poté, co se objevily zprávy, že některé jednotky způsobily požáry domů. Tento krok potvrdila Australská komise pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitele (ACCC). Naštěstí nebyli hlášeni žádní zranění, ačkoli byly hlášeny určité škody na majetku.
Problém se prozatím omezuje na Austrálii , ale existují obavy, že pokud se jedná o výrobní vadu, mohla by se projevit i na jiných trzích. Postižené baterie byly vyrobeny mezi listopadem 2020 a červnem 2022. Tesla uvedla, že problém pochází z článků od dodavatele třetí strany , ačkoli nezveřejnila jméno dodavatele ani přesný počet dotčených kusů.
Podrobnosti o závadě Powerwall 2 je jednou z nejoblíbenějších domácích baterií společnosti Tesla, která je určena k ukládání až 14 kWh energie , což je ideální pro domácnosti se solárními panely. Tato technologie umožňuje uživatelům ukládat energii vyrobenou během dne pro využití v noci, a dokonce přebytky prodávat do sítě. Požár domácí baterie však může být velmi nebezpečný. Nedávný příchod modelu Tesla Powerwall 3 slibuje výrazné zlepšení oproti druhé generaci, která se nyní s těmito problémy potýká.
Zdroj: Youtube.com
Tesla začala uživatele upozorňovat prostřednictvím své aplikace a problematické baterie na dálku vybíjí, aby zabránila dalším požárům. Tato možnost vzdálené správy je umožněna díky internetovému připojení jejích systémů, což je funkce, kterou nenabízejí všichni výrobci baterií. Tesla následně bezplatně vymění všechny postižené jednotky a uživatelům vyplatí kompenzaci za přerušení provozu.
Poruchy lithiových baterií pro domácnosti nejsou v tomto odvětví novinkou. Aplikace společnosti Tesla pro systém Android byla aktualizována a získala nový design a další funkce, včetně možnosti nazvané „Go Off Grid“, která umožňuje odpojit domácnost od sítě, což je užitečný nástroj v takovýchto nouzových situacích.
Zdá se, že problém spočívá spíše ve vadných článcích od externího dodavatele, které Tesla používá, než v chybě v samotné konstrukci Powerwallu. To je jedno z rizik outsourcingu kritických komponent: pokud dodavatel udělá chybu, důsledky dopadnou na společnost. Společnost Tesla nevysvětlila, proč tyto závady nebyly zjištěny před prodejem baterií, ani neidentifikovala dotyčného dodavatele.
Lithiové baterie jsou známé tím, že na malém prostoru dokáží pojmout velké množství energie, což je činí účinnými, ale také potenciálně nebezpečnými, pokud se něco pokazí. Systémy tepelného řízení musí fungovat bezchybně, protože selhání článků může mít za následek požár. V domácím prostředí, kde jsou tyto baterie často instalovány v garážích nebo skladovacích prostorách, může být požár obzvláště nebezpečný.
Řešením je výměna baterie Společnost Tesla neupřesnila, kolika jednotek Powerwall se problém týká, ačkoli zdroje z oboru naznačují, že by mohlo jít o několik tisíc jednotek. Společnost uvádí, že spolupracuje s australskými úřady a že většina uživatelů bude moci po výměně své systémy nadále používat.
Tento incident přichází pro společnost Tesla v těžké době. Prodeje společnosti v Evropě klesají již pátý měsíc v řadě a produkty jako Powerwall jsou klíčové pro diverzifikaci jejích příjmů mimo automobilový sektor, kde čelí rostoucí konkurenci.
V konečném důsledku tento případ ilustruje složitost výroby bezpečných a cenově dostupných systémů skladování energie. Společnost Tesla rychle zareagovala nabídkou bezplatné výměny, což je to nejmenší, co lze očekávat, když má výrobek potenciál způsobit požár v domácnosti. Nyní se ukáže, zda se podobné případy objeví i v jiných zemích.