Konzole stará téměř 50 let porazila moderní umělou inteligenci v šachu.
Přestože umělá inteligence pokročila mílovými kroky, stále existují oblasti, ve kterých mohou mít lidé, nebo dokonce stroje z minulosti, výhodu. Jasným příkladem je nedávná událost s konzolí Atari 2600, která dokázala porazit ChatGPT v šachové partii. S nápadem přišel inženýr společnosti Citrix Robert Jr. Caruso, který se rozhodl postavit slavného chatbota OpenAI proti emulované verzi hry Video Chess, jediné šachové hry vydané pro konzoli Atari v 70. letech minulého století.
ChatGPT šachům nerozumí a je to na něm vidět
Experiment ukázal, že ChatGPT má v šachu obrovské nedostatky. Během tohoto experimentu poskytl dotyčný inženýr programu ChatGPT základní popis šachovnice a figur. Umělá inteligence však začala projevovat pozoruhodnou neschopnost porozumět hře. Co udělala? Pletla si věže se střelci, přehlížela základní tahy a dělala těžko zdůvodnitelné chyby.

Zdroj: Youtube.com
A co víc, v několika tazích musel Citrix Robert Caruso mladší ručně zasáhnout, aby zabránil neplatným nebo zcela nesmyslným tahům, což se rozhodně nečekalo. Umělá inteligence šla dokonce tak daleko, že ze své neschopnosti sledovat stav hry obviňovala abstraktní symboly, což dokazuje, že ChatGPT, jakkoli je jeho zpracování výkonné, není určen k hraní šachů.
Po více než 90 minutách neúspěšných pokusů, žádostí o restart hry a tahů, které postrádaly zdravý rozum, byla porážka nevyhnutelná. Konzole Atari navzdory svému stáří a omezením dokázala udržet základní, ale účinnou strategii, která stačila na to, aby porazila nejpokročilejší jazykový model té doby.
Co tento experiment dokazuje
Tato hra zdaleka není jen kuriózním experimentem, ale slouží jako připomínka současných limitů jazykových modelů, které máme k dispozici. ChatGPT nemá vědomí, nemá schopnost logického uvažování jako člověk, nebo dokonce jako tradiční program určený ke hře šachů. Pracuje na základě jazykových modelů, nikoliv skutečného porozumění.
Proto, přestože dokáže psát básně, odpovídat na složité otázky, vést plynulou konverzaci nebo generovat obrazy během několika vteřin pomocí slov, při konfrontaci s klasickými šachy je jasné, že jeho „inteligence“ je v jádru iluzí. A co je na tom nejvíc ironické? Že tuto iluzi porazil stroj starý téměř 50 let.
Kontext Atari 2600 a jeho herních schopností
Atari 2600, uvedené na trh v roce 1977, bylo jednou z prvních videoherních konzolí, které se staly celosvětově populární. Navzdory svým technickým omezením, jako byl procesor s frekvencí 1 MHz a 128 bajtů paměti RAM, dokázala díky své jednoduchosti a efektivnímu programování svých vývojářů spustit šachové hry.
Šachová hra Atari „Video Chess“ používala k výpočtu tahů a strategií základní algoritmy, které, ačkoli na dnešní poměry primitivní, stačily k tomu, aby v tomto experimentu porazila ChatGPT. To poukazuje na rozdíl mezi umělou inteligencí navrženou speciálně pro určitou úlohu a obecným jazykovým modelem, jako je ChatGPT.
Vývoj umělé inteligence v šachu
Od 70. let 20. století urazila umělá inteligence ve světě šachu dlouhou cestu. Programy jako Deep Blue společnosti IBM, který v roce 1997 porazil mistra světa Garryho Kasparova, ukázaly, že počítače mohou v této hře překonat člověka. Tyto programy využívají složité algoritmy a výkonné výpočetní kapacity k vyhodnocování milionů pozic za sekundu, což je něco, co je mimo možnosti ChatGPT, jehož design je zaměřen na zpracování přirozeného jazyka.

Zdroj: Youtube.com
Tento experiment s Atari 2600 a ChatGPT nám připomíná, že ačkoli umělá inteligence urazila dlouhou cestu, stále existují oblasti, kde jsou specializované přístupy lepší než obecné modely. Zdůrazňuje také důležitost pochopení omezení a možností různých technologií umělé inteligence.