Waze se řadí mezi komunitní navigační systémy, které propojují všechny své uživatele v reálném čase. Řidiči do ní sami zadávají aktuální informace o dopravních kolonách, nehodách, uzavírkách, ale i počasí. Na rozdíl od jiných navigací tak reaguje okamžitě a nabízí trasy, jež dokáží ušetřit čas i nervy. Nezanedbatelnou výhodou je také přehled cen pohonných hmot či možnost přizpůsobit cestu podle individuálních preferencí.
Největší popularitu si ale Waze vysloužil díky hlášení rychlostních radarů a policejních hlídek. Někdo to považuje za bezpečnostní prvek, protože se tím předem upozorňuje na nutnost zpomalit nebo to celé objet. Pro jiné – zejména pak pro úřady – se naopak tato možnost stala nástrojem, jenž podrývá smysl silničních kontrol.
Kde se Waze mění v riziko
Předpisy o silničním provozu se liší po celém světě, s čímž byste při vycestování do zahraničí měli počítat. A nejedná se pouze o rychlostní limity či odlišné dopravní značky, potrápit vás můžou i některé funkce v autonavigaci. Proto se vyplatí vždy si dopředu zjistit, jaká pravidla platí v dané zemi.
Například v Německu zákon o silničním provozu (§ 23 odst. 1c StVO) zakazuje všechna zařízení určená k detekci či upozorňování na měření rychlosti. Nejde přitom jenom o klasické antiradary, zákaz se vztahuje i na mobilní aplikace, z nichž je právě Waze jednou z nejznámějších.
Navigaci jako takovou samozřejmě používat můžete. Jakmile ale spustíte funkci upozorňování na radary či policejní hlídky, vystavujete se riziku pokuty. Zdejší policie má dokonce právo při kontrole zjistit, zda má řidič – nebo i spolujezdec – tuto funkci na telefonu zapnutou. Pokud ano, hrozí pokuta 75 eur a zápis bodu do registru řidičské způsobilosti. Opakované přestupky mohou vést až k odebrání řidičského oprávnění.
Ve Francii je situace ještě přísnější – zde hrozí za používání radarového detektoru až 1 500 eur a zabavení zařízení, v krajním případě i auta. Ve Švýcarsku platí absolutní zákaz všech zařízení upozorňujících na rychlostní měření a penalizace začínají na 200 eurech.
Španělsko již zvážilo podobný krok. Tamní generální ředitelství mimo jiné usiluje o omezení funkcí aplikací typu Waze nebo Google Maps tak, aby neposkytovaly informace o přítomnosti policie či radarů.
Naopak v zemích, jako je Belgie, Itálie nebo Nizozemsko, může aplikace zatím fungovat v plném rozsahu, i když situace se může rychle změnit.

━━ Určité funkce Waze vás mohou v některých zemích přivést do problémů (Zdroj: appshunter.io / Unsplash+)
Co z toho plyne pro řidiče
Podle úřadů smyslem dopravních kontrol není nachytat řidiče „v nesprávné chvíli na nesprávném místě“, ale přimět je, aby dodržovali rychlostní limity plošně, nikoli pouze v místech označených aplikací. Dle statistik je totiž právě nepřiměřená rychlost jednou z hlavních příčin vážných dopravních nehod. Neustálé sledování mobilní obrazovky může navíc vést k nepozornosti za jízdy.
Použití navigace jako takové je povolené prakticky všude, problém nastává až ve chvíli, kdy vás varuje před radary nebo policejními kontrolami.
Používání Waze sice už není tak bezstarostné jako dřív, přesto může i nadále zůstat vaším skvělým pomocníkem. Nicméně spoléhat se na něj jako na ochranu proti pokutám je v dnešní době riskantní. Paradoxně se totiž může stát, že vás neochrání, nýbrž dostane do potíží.
Jestliže tedy vyrážíte autem například do Německa, Francie nebo Švýcarska, vypněte možnost hlášení radarů. Může to zachránit nejen vaši peněženku od finančního trestu, ale v některých případech i bodové konto.
Zdroje článku: trans.info, www.ietl.net, www.cocogen.com, www.storicko.cz