To, že Tesla v Evropě neprožívá nejlepší období, není žádným tajemstvím. Společnost Elona Muska stále trpí krátkodobou, avšak mediálně sledovanou, kontroverzní a velmi proměnlivou podporou svého generálního ředitele americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi a nezadržitelným nástupem čínských elektromobilů. Odrážejí to i nejnovější údaje: prodeje na hlavních trzích starého kontinentu jsou stále ve volném pádu. Nejsou to však jen špatné zprávy.
Nejdůležitějšími evropskými trhy pro Teslu (a pro automobilový trh obecně) jsou Velká Británie, Francie a Německo. V těchto zemích registrace vozů Tesla, které jsou silným ukazatelem prodejů, prudce klesly.

Zdroj: Youtube.com
Podle informací, které sdílely agentury Reuters a Bloomberg, jen v červenci klesly registrace ve Velké Británii o 60 %, v Německu o 55 % a ve Francii o 27 %. Další země nejsou o mnoho pozadu: 86 % ve Švédsku, 52 % v Dánsku, 62 % v Nizozemsku, 58 % v Belgii, 5 % v Itálii a 49 % v Portugalsku.
Současná situace
Při celkovém pohledu je tento údaj ještě zarážející: prodeje vozů Tesla klesly o 45 % na deseti evropských trzích, které dohromady představovaly 80 % evropských prodejů společnosti Tesla v prvním pololetí. Jinými slovy, prodeje vozů Tesla v nejdůležitějších evropských zemích nadále klesají. V letošním roce zatím prodeje společnosti Elona Muska na starém kontinentu klesly o třetinu.
A že neexistují země, kde by rostla? Ano, přesněji řečeno Španělsko a Norsko. Ve Španělsku se registrace vozů Tesla v červenci zvýšily o 27 % (702 vozů), což představuje meziroční nárůst o 1,1 %. To je procento, které si nezadá s růstem trhu s elektromobily v naší zemi: 89,6 %. V Norsku, kde se v červenci prodalo 97,2 % elektromobilů, se jejich počet zvýšil o 83 %, tedy o 838 vozů.
BYD předstihuje Teslu
Jak ani nemohlo být jinak, asijští výrobci využili situace k tomu, aby Tesle dál ujídali její podíly. Podle údajů poradenské společnosti Jato uvedených ve španělském deníku El País prodala společnost BYD jen v červnu v Evropě 15 565 vozů, z toho 9 153 elektrických (o 132 % více). Pololetní údaj je mnohem zajímavější: 41 270 elektromobilů, což je o 143 % více. Obrázek se tedy poměrně výrazně změnil.

Zdroj: Youtube.com
Dobrou zprávou pro Teslu je, že i přes pokles prodejů je stále nejprodávanějším elektromobilem v prvním pololetí: Tesla Model Y. V těsném závěsu za ním je na nebezpečně hrozivém druhém místě Volkswagen ID.4. Obrázek je však zcela odlišný, pokud se podíváme na naši zemi.
Globální měřítko
V celosvětovém měřítku zůstává Tesla hlavním hráčem na trhu s elektromobily, ale čelí rostoucí konkurenci. Společnosti jako BYD, NIO a Xpeng z Číny, stejně jako Hyundai a Kia z Jižní Koreje, rychle rozšiřují svou přítomnost v Evropě a dalších regionech. Tyto společnosti nabízejí nejen konkurenceschopné ceny, ale také inovace v oblasti technologie baterií a dojezdu, tedy v oblastech, kde Tesla jednoznačně vedla. Kromě toho vládní politiky v Evropě upřednostňují místní výrobu a zavádění elektromobilů, což by mohlo mít na společnost Tesla další dopad, pokud nepřizpůsobí svou strategii těmto novým skutečnostem.