Nová studie
Výzkum zkoumal data 20 tisíc dospělých Američanů z Národních průzkumů zdraví a výživy z let 2003 až 2018 a porovnali je s údaji o lidech, kteří zemřeli od roku 2003 do prosince 2019.
Průměrný věk účastníků byl 49 let a zhruba polovina z nich byly ženy. Šlo o mix ras a etnik. Účastníci byli sledování v průměru osm let.

Zdroj obrázku: Unsplash+, Lukas Blazek
Co zjistila analýza
Analýza zjistila, že lidé, kteří dodržovali vzorec konzumace jídla v časovém okně kratším než osm hodin denně, měli o 91 % vyšší riziko úmrtí v důsledku kardiovaskulárních onemocnění.
U lidí s existujícím kardiovaskulárním onemocněním bylo osmi až desetihodinové denní stravování spojeno s 66 % vyšším rizikem úmrtí na srdeční onemocnění, případně mrtvici.

Zdroj obrázku: Unsplash+, UX Indonesia
Omezení studie
Provedená studie měla svá omezení. Především šlo o to, že se vědci museli spoléhat na informace o stravě hlášené účastníky. A ty mohla ovlivnit paměť.
Do analýzy nebyly zahrnuté faktory, které mohly hrát roli na zdraví, kromě denní délky konzumace jídla a příčiny úmrtí. To vše nasvědčuje tomu, že výsledky studie mohou mít nepřesnosti.

Zdroj obrázku: Unsplash+, UX Indonesia
Může půst způsobit bušení srdce
Významné omezení kalorií může snížit hladinu cukru v krvi, a to může způsobit bušení srdce. Podle Parveen Gargové, specialistky na kardiovaskulární onemocnění z Kardiologického a cévního institutu USC, je možné, že vám začne bušit srdce, pokud jste aktivní a celý den nejíte.
Podle ní není přerušovaný půst vhodný pro starší osoby, děti a dospívající, ale také pro diabetiky nebo osoby s chronickým onemocněním srdce, jater a ledvin.

Zdroj obrázku: Unsplash+, Matt Bennett
Může napáchat mnoho škod
Přerušovaný půst je pro tělo stresor a v kontextu moderního života, který je plný dalších stresorů může opravdu napáchat spíše více škody než užitku.
Půst zvyšuje hladinu kortizolu, a to může vést k dysregulaci hladiny cukru v krvi, zvýšené inzulínové rezistenci, únavě a ztrátě svalové hmoty.

Zdroj obrázku: Unsplash+, Kamil Szumotalski
Dlouhodobá rizika
Existují důkazy o tom, že přerušovaný půst může mít krátkodobé výhody, ale je málo údajů o jeho dlouhodobé účinnosti a bezpečnosti.
Pokud se tedy rozhodnete pro přerušovaný půst, je důležité si uvědomit, že hrozí také potenciální dlouhodobá rizika tohoto typu stravování. Nejprve si tedy vše dokonale nastudujte.

Zdroj obrázku: Unsplash+, Ben White
Poraďte se
Pokud si z nějakého důvodu nejste jisti, zda je pro vás přerušovaný půst tou správnou volbou, pak je vhodné se poradit se svým ošetřujícím lékařem.
A to především z důvodu, že takto razantní změny ve stravování mohou pochopitelně velmi znatelně narušit váš cirkadiánní rytmus.

Zdroj obrázku: Unsplash+, Online Marketing
Zdroje článku: www.eatingwell.com, www.keckmedicine.org, newsroom.heart.org, www.storicko.cz